Ngepeng sikit2

16 April 2011

bolasepak malaysia dan hooligans

bolasepak di Malaysia sekarang sudah berbeza. mutu permainan nampak la juga iras-iras EPL walaupun sikit. penyokong-penyokong pun makin ramai yang follow perkembangan. sebelum ni tak kenal pun Razali Umar Kandasamy, sekarang sudah kenal. sampai jenis kasut pun tahu pemain tu pakai apa. dari segi sponsorship, makin banyak tapi tak semua pasukan yang dapat sponsor mahal. Kelantan dengan Umbro, Selangor dengan Kappa, manakala Johor dengan Joma. anda kenal dengan brand Joma? saya tak kenal. Jonah Lomu saya kenal.

benda yang paling saya menggelepar sekali pasal bolasepak di Malaysia adalah berkenaan 'hooligans'. kalau di England mahupun Russia saya tak pelik sangat, malah saya tabik hooligans mereka. nampak true. ultras? saya kurang sikit ultras ni sebab banyak ke arah joget dan koreografi. di Malaysia, scene ultras ni baru nak naik. nak jadi sehebat ultras di Eropah tu saya rasa makan tahun juga. hooligans di Malaysia ni lain. provokasi banyak guna modal politik. hooligans jenis apa ni? mengikut apa yang saya tahu, hooligans ni dari orang jenis 'working class'. mana ada kisah pasal politik2 bodoh. hooligans ni sama saja dengan penyokong fanatik, penyokong setia mahupun penyokong siber.

beza hooligans dari jenis-jenis penyokong lain adalah penglibatan mereka dalam pergaduhan. keberanian mereka kita boleh tengok time away game. kalau home game tu tak pelik la. tempat sendiri. boleh tahan nak berani. dalam bolasepak di Malaysia ni, yang saya tengok hooligans Kelantan paling berani. bukan nak berat sebelah tapi cuba tengok molek2. setiap away game Kelantan, mesti ada wakil penyokong dan hooligans sekali. tak kira di mana2 venue pun, sentiasa ada dengan bilangan yang lebih daripada penumpang 3 buah bas ekspres. hooligans negeri lain ada macam tu?

SSMIV tu boleh dikatakan lebih daripada gelanggang keramat. dah macam rumah hantu. tiada hooligans mahupun penyokong negeri lain yang pergi ke SSMIV dengan bilangan ramai melebihi 1 buah bas ekspres. diulangi, TIADA. paling ramai yang saya tengok dalam belas-belas. tu pun golongan veteran yang saya rasa adalah ahli majlis tertinggi kelab penyokong. mana hooligans-hooligans Perak, Selangor, Negeri Sembilan yang dibanggakan sangat dalam Youtube? kat tempat sendiri semua hooligans memang lah berani. nak berani kat tempat orang bukan senang. sembang lebat, kutuk-kutuk dalam Youtube, Facebook semua golongan manusia yang pandai menaip boleh.

di Stadium Shah Alam, hooligans Negeri Sembilan, Kedah, Perak semua pernah pergi. tapi di SSMIV tiada pun yang datang. sebesar-besar negeri Pahang pun tiada seorang hooligans Pahang pun yang pergi. lagu mana kira ni? macam mana scene hooligans nak maju? sembang macam hooligans, jalan macam hooligans tapi tak bertindak macam hooligans. nak jadi hooligans, jadi lah bersungguh-sungguh. saya rasa sungguh kelakar dan kadangkala 'nyekit' tengok wakil2 hooligans membuat provokasi melibatkan modal mak bapak, ahli politik, dan taraf ekonomi. is that the best you got, yer bloody cunt?

saya merayu kepada semua hooligans-hooligans negeri lain di Malaysia, buatlah yang terbaik. marilah datang ke SSMIV dan tunjukkan semangat hooligans anda yang anda banggakan dalam Youtube. tunjukkan keberanian hooligans anda tak kira dimana-mana venue stadium pun. hooligans Kelantan dah tunjuk tahap mereka dan memang tidak dapat dinafikan, mereka adalah hooligans paling berani di Malaysia.

"never mind the bollocks, here comes The Red Warriors".

p/s: sleke mari blako sek2 Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan lain2 ke SSMIV. kawe g doh pat demo, demo pulok mari pat kawe. lagu mano? tebal ko nipih?

5 comments:

sang helang said...

debe2

Anonymous said...

kami bangga kami anak merdeka. bukan kerajaan

Anonymous said...

tok cukop knowledge lagi nok naip pasal hooligan staro ni. sgala2 nya bermula dgn ultra. dan ultra terhebat didunia ni sek besiktas. youtube tgk. bo flare tifo tu maenan jah. join sek2 ultra klate red mania utk info lebih lanjut

sang helang said...

aa demo. demo tinggi ko knowledge pasal hooligan?

Anonymous said...

ore kecek hal hooligans. dio kecek hal ultras.

Iklan Berbayar