Ngepeng sikit2

21 January 2011

Hikayat episod 1


"Najis!", ujarnya dengan murih. Nyamuk-nyamuk hutan sekarang menjadi musuh. Bukanya dia seorang yang kupik darah, namun kesan gatal dan bera-bera di kulit boleh menjatuhkan reputasi. Pantas dia melibas tangan dengan koksir, tidak seekor pun kena. Telinganya berdesing seolah-olah mendengar nyamuk-nyamuk hutan berbisik "Faking nub" antar satu-sama lain. Tahi telinganya cair meleleh keluar dari telinga kanan. Sebelah kiri belum lagi. "Chait!", ujarnya lagi. Libasan cewe dalam koma pula dipraktikkan. Plap! Sedas dapat 5 ekor skali. Beliau tersengih riang. Nyata ilmu yang dipelajari dari Pendita Lipat, tuk gurunya amat efektif. Lantas dia menoleh kepada temannya kembaranya. Hamba Durjana tanpa perasaan membuat tanda besta, kagum dengan tingkah lincahnya. Mereka meneruskan perjalanan, mengayuh kaki yang penuh urat-urat tanda badan yang sihat dan body yang tough.

Matahari semakin meninggi. Cuaca yang diramal joong, meleset belaka. Di dahinya air peluh menitik tak-tak hingga ke dagu. Kadang-kadang dia menjilat bibirnya, mengetest akan tahap kemasinan peluh sendiri. Tidak semena-mena dia menghentikan langkah. Menarik nafas dalam-dalam agar segala riok dalam tengkuk berjaya disedut. Lantas dia meludah ke tanah. Diteliti riok yang masih segar itu. Tiada warna namun pekat sedikit. Tiada apa yang mencurigakan. Cuma tanda-tanda dehydration semakin jelas. "Aih. rohok juga berjalan dalam suhu yang sebegini. Ada baiknya kita berhenti seketika. Boleh mengambil angin dan menyejukkan badan," katanya pada Hamba Durjana seraya melabuhkan punggung di perdu duku. Hamba Durjana patuh dan terus sahaja baring sambil melepaskan keluh sepanjang 6 harkat adanya.

"Pass-kan hamba air minum, tuan hamba. Hamba kering tekak" pintanya pada teman pengembaraan. Namun Hamba Durjana hanya melemparkan seyuman ikhlas. Dia tidak sedap duduk. Dijentiknya earphone dari telinga Hamba Durjana. "Oi!, Hamba Durjana Namun Dalam Hati Ada Taman, mintak air tu", dengan nada sarkastik dia menyebut nama penuh Hamba Durjana. Cepat-cepat Hambar Durjana membuka galas kain batik dan mengeluarkan bocong air minum. Hamba Durjana faham benar, orang sooh jangan dicabar kesabarannya. Selepas itu, Hamba Durjana mencabut earphone satu lagi dan menggulung kabel dengan cermat di sekeliling Ipodnya.

Sambil mencabut tengkolok dari kepala, Hamba Durjana bertanya, " Jauh lagi kah jarak kita ke gua di mana petapa Kelisa berada, ya Pendekar Dugung?" Dia memejam mata, membuat perkiraan. "Hamba cakero, dalam dua malam lagi sampailah kita. Jangan risau, sudah hamba khabarkan kepada Petapa Kelisa a.k.a. Paiman KeraMat akan kedatangan kita." Hamba Durjana betanya lagi "adakah keris milik Pendita Kelisa itu amat berkuasa seperti mana yang digege-gegekan?". Pendekar Dugung menogok air dari bocongya sekali lagi sebelum menjawab soalan Hamba Durjana. "Hanya keris milik petapa Kelisa sahaja yang mampu menewaskan kelewe Pelipat milik Orang Kaya Penjual Mangga. Mahu atau toksey, hamba tiada pilihan. Kelewe Pelipat milik Penjual Mangga mampu menebang pokok dengan satu takir sahaja!", jawab Pendekar Dugung serius. Dahinya berkerut-kerut dan urat merihnya jelas kelihatan semasa beliau menyebut nama Orang Kaya Penjual Mangga.

"Tapi bukankah tuan hamba Pendekar Dugung dan Orang Kaya Penjual Mangga itu teman seperguruan dahulu? Orang royak tuan hamba berdualah yang menewaskan sindiket minyak atar haram Maulana Dainan Senegal satu masa dahulu, atas arahan tuk guru tuan hamba berdua, Pendita Lipat. Adakah benar?" tanpa segan silu Hamba Durjana mengajukan soalan. Pendekar Dugung bingkas bangun dan mengejek deras pohon kelapa di tepi perdu duku tempat mereka berteduh. "Ya tuan hamba Durjana, semuo yang tuan hamba ghoyak tadi jolo belaka." Perlahan-lahan phon kelapa itu tumbang. "Kalau tuan hamba tidak mahu senasib dengan pohon kelapa ini, jangan dibangkitkan lagi nama Penjual Mangga di telinga hamba..."

"Bagus juga idea tuan hamba. Nah, apa lagi, holorkan hamba sebiji buah kelapa, boleh diminum airnya." kata Hamba Durjana dengan girang. Sambil melemparkan sebijir kelapa, Pendekar Dugung mengajak temannya meneruskan perjalanan.



Kalu rajin aku sambung.....


4 comments:

sang helang said...

first!

Abang Mat said...

bule wat novel ni.

Kuwe said...

ni cerita panglipura gapa dia ini. kawan rasa rasa lah, kalau buat cerita ni masuk dalam novel sehijau kaler daun, menjadi kaklah juga. biar budak budak reti seni sikit.

sang helang said...

haha.. nati cukup koleksi dia. insyaAllah kita buku kan dia.

Iklan Berbayar